Suomessa verkosta ostetaan paljon matkoja, majoituspalveluita ja tapahtumalippuja, mutta muiden palveluiden ja tavaroiden verkkokauppa on kasvanut kansainvälisessä vertailussa hitaasti. Tämä tarkoittaa, että hyödyntämätöntä potentiaalia on runsaasti.
Verkkokaupan kasvu on kuitenkin myös Suomessa piristynyt kuluneen reilun vuoden aikana ja tavaroiden kauppa verkossa on kasvanut palveluiden verkkokauppaan nähden. Vilkkaan Verkkokauppaindeksin mukaan suomalaisten verkkokauppojen myynti harppasi vuoden 2016 toisella kvartaalilla jopa 43% edellisvuoteen nähden.
Suomessa kulutus verkossa kasvaa myös tavaroiden ja palveluiden osalta, mutta haasteina on kotimaisten verkkokauppojen kilpailukyky kansainvälisten toimijoiden rinnalla sekä niiden vähäinen myynti Suomen ulkopuolelle. Suomalaisissa verkkokaupoissa asioi huomattavasti pienempi osuus ulkomaisia asiakkaita, kuin EU-alueella keskimäärin ja vastaavasti ulkomaiset verkkokaupat markkinoivat ahkerasti Suomessa paikallisten toimijoiden pysytellessä passiivisina.
-Hyödyntämätöntä potentiaalia on kuitenkin vielä runsaasti
Suomalaisten verkkokauppiaiden tulisikin nyt nähdä markkinoilla oleva kysynnän kasvu ja reagoida ennen kuin ulkomaiset toimijat valtaavat markkinan. Verkkomarkkinointi kehittyy myös huimaa vauhtia ja markkinoinnin aktiivinen kehittäminen onkin verkkokaupoille elinehto.
-Kalle
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti