perjantai 26. tammikuuta 2018

Minä mediankäyttäjänä



Telkkarin merkitys minulle nuorena oli hyvinkin suuri. Voi sanoa että olen kasvanut sen parissa. Kaiketi ihan järkevä minusta siitä huolimatta on tullut, kaikesta Simpsoneiden tuijottamisesta huolimatta.

-Pikkupoikana sitä vielä haaveili, että omassa huoneessa olisi telkkari
 
Nykyään telkkari toimii minulla lähinnä viihdevälineenä; Youtube, Netflix ym. suoratoistopalvelut pyörivät lähes kellon ympäri. Telkkaripiuhaa en taida edes omistaa, tv-lähetyksiä en katso kuin pakosta. Mainokset aiheuttavat suurta päänvaivaa. Käytänki nettiselaimissa aina AdBlockkia, joka poistaa ne niin ärsyttävät clickpaitit. Iso hatunnostu tälle mahtavalle selainlaajennukselle!

Nykyään eniten aikaani mediassa tuhlaan ylläri sosiaalisessa mediassa, juurikin Instagrammissa.
Se on ollut henk koht se pahin koukuttaja itselleni nämä viimeiset n.10vuotta.

Facebookin Messenger-  toimii viestintäpalveluna edelleen kärkisijalla, Whatsapp -sovellus ei ole vielä pystynyt syrjäyttämään sitä. Näitä viestintäsovelluksia käytän aktiivisesti.

Facebook on toden totta jäänyt jo vähän unholaan, ainoastaan tapahtumia tulee sieltä enään skrollattua. Onhan se jo viime vuosina muuttunut enempi ja enempi vanhempien aikuisten Osta/Myydään kirpputoriksi.
Mutta on muuten perhanan kätevä päästä ylimääräisestä tavarasta siellä eroon :'D


Sanomalehtiä/uutisia en juurikaan lue. Iltalehti/Iltasanomat ovat täyttä kuraa. Se on täysin tietoinen valinta välttää sitä jatkuvaa negatiivista uutisvirtaa. Aiheuttaa ylimääräistä stressiä ja painostaa kuluttamaan. Helsingin Sanomia pidän vielä jokseenkin luotettava.

Aamulla herättyäni, musiikkipalvelut Spotify, Soundcloud, Youtube radiot ovat hyvin nopeasti päällä soimassa. Näillä olen korvannut radion kuuntelun ihan täysin.
Musiikin kuuntelu on minulle hyvin tärkeä nautinto, en suostu siksi kuuntelemaan radion tarjontaa hetkeäkään.

Haluan että valta täysin minulla, milloin ja mitä tahdonkaan katsoa, kuunnella tai kokea.
Olen valmis maksamaan laadukkaasta palveluntarjonnasta.
Enkä siedä mainoksia ja olen valmis maksamaan myös siitä, ettei niitä näy.



-Tulevaisuudessa?


Lista median tulevaisuutta rakentavista trendeistä:

1. Suomeen kasvaa sukupolvia, jotka eivät enää halua maksaa mediasta, koska saman tiedon, hyödyn ja viihteen saa ilmaiseksi. Tämä johtaa kaupallisen ja perinteisen median kurjistumiseen. Vanhenevat sukupolvet kannattelevat perinteistä mediaa jonkin aikaa, mutta vuosi vuodelta vähemmän.

2. Mediakulutus jatkaa nopeaa muuttumista. Mainostajat seuraavat perässä digitaalisiin ja mobiileihin kanaviin. Samalla mainostajien on helpompi ja parempi tavoittaa kohderyhmänsä suoraan omien medioidensa ja kanaviensa kautta.

3. Teknologiakehitys voimistaa näitä trendejä ja muuttaa median pelikenttää ratkaisevasti. Se poistaa perinteisiä media-alalle tulon esteitä, mutta luo myös uusia. 


 
"Valheiden, kyynisyyden ja maailman murroksen aika ajaa ihmisiä etsimään luotettavaa ja laadukasta tietoa – mikä asettaa myös medialle uudenlaisia vaatimuksia. Vaikka laatuodotus kohdistuu usein tunnettuihin mediabrändeihin, kulkee rinnalla aitouden ajan henki: ihmiset ja arjen ja somen estetiikka ovat autenttisempia kuin instituutiot ja läpituotetut mediakokemukset. Voittava mediatuote syntyy näiden yhdistelmästä", sanoo Helsingin Sanomien uutispäällikkö Jussi Pullinen


Tilastokeskus - Internetin käyttö mobiililaitteilla

Median tulevaisuus

-Kalle

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Vaatevallankumous Workshop | Puro x Népra

Osallistuin tiistaina 24.4 järjestettävään Puro Cafen Vaatevallankumoukseen. Workshopin ideana oli yhdessä miettiä ja keskustell...